כמעט כל הורה לנער או נערה בגיל ההתבגרות מרגיש באופן אינטואיטיבי כי האתגרים החברתיים והרגשיים הניצבים היום בפני בני הנוער הם רבים ומורכבים. יכולת ליצירת קשרים חברתיים חזקים, נכונות לעמידה בלחצים לימודיים וסביבתיים, הסתגלות לשינויים הגופניים והטמעה של ה'עצמי המיני" בתפיסה העצמית הן רק חלק מהמטלות איתן מתמודד המתבגר/ת. לצד דרישות אלו המתבגר מתמודד גם עם משימות התפתחותיות כגיבוש זהות עצמית וערך עצמי יציבים, ביסוס עצמאות ויצירת איזון בין גיבוש אוטונומיה אישית לבין חיזוק היכולת לאינטימיות וקרבה בין אישית.
חלק מהמתבגרים מצליחים להתמודד עם משימות התפתחותיות אלו בזכות הכישורים הרגשיים והבין אישיים שהתפתחו בשנות הילדות, אך חלקם חווים קושי משמעותי סביבן. בחלק מהמקרים קושי זה עשוי לבוא לידי ביטוי בסימפטומים גלויים של הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, חרדה, דיכאון, הסתגרות, פגיעה עצמית ותפקוד לימודי לקוי. במקרים אחרים תפקודו של המתבגר לא יפגע והוא לא יסבול מסימפטומים גלויים, אך הוא יתלונן, או שההורים יחושו, כי הוא מדוכדך, בעל דימוי עצמי נמוך ו/או מתקשה ליצור קשרים בין אישיים מספקים. מצבים אלו מעידים בדרך כלל על כך שכישוריו הרגשיים ו/או הבין אישיים של המתבגר אינם מספיקים להתמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות. על אף שחלק מהמתבגרים רוכשים כישורים אלו "תוך כדי תנועה" ומצליחים בסופו של דבר להתמודד עם המטלות ההתפתחותיות ההתבגרותיות, הורים רבים מעדיפים להפנות את הנער/ה לטיפול כדי להקל על התמודדות וכדי למנוע התקבעות של דפוסי התנהגות שליליים ושל מיומנויות חברתיות ובין אישיות לקויות.
סגנון ואופי הטיפול משתנים בהתאם לצרכיו וקשייו הספציפיים של המתבגר, אך באופן כללי ניתן להצביע על מספר רכיבים מרכזיים בטיפול הדינמי:
רבים מהמתבגרים החווים מצוקה מתקשים להסבירה ("יש לי חיים טובים בסך הכל, אז איך זה שאני בדיכאון?") ואינם ערים לכך שמצוקתם והסימפטומים מהם הם סובלים מבטאים למעשה קונפליקטים, תפיסות ורגשות לא מודעים. הטיפול מאפשר עיבוד של גורמים אלו וכך מצמצמם את הנטייה לבטאם דרך סימפטומים של חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה וכד'.
הטיפול הדינמי מכוון לחיזוק יכולתו של המתבגר להכיר את עולמו הפנימי ולהכיל גם רגשות ומצבים בלתי נעימים. כך, גם לאחר סיום הטיפול, המתבגר מחזיק ביכולת לנהל את עולמו הרגשי באופן אפקטיבי ולהתמודד ביעילות עם מגוון אתגרים, לחצים ומצבים בין אישיים. במובן זה, הטיפול מאפשר הן התמודדות עם קשיים בהווה והן הכנה להתמודדות עם מטלות התפתחותיות עתידיות כגיוס לצבא, יצירת זוגיות, לחצים לימודיים וכן הלאה.
קשרים חברתיים ובין אישיים נמצאים בלב חייו של המתבגר ובהתאם, קשיים בתחום זה נוטים להשפיע באופן משמעותי על התפקוד הכללי, מצב הרוח והדימוי העצמי. הטיפול הדינמי מסייע למתבגרים לפתח מיומנויות בין אישיות טובות יותר הן דרך הכוונה ישירה והן דרך שינוי תפיסות ודרכי חשיבה הפוגעות בתפקוד החברתי (למשל, שינוי תפיסות פרפקציוניסטיות המעוררות חרדה ומגבילות את יכולתו של המתבגר להתנהל בחברה באופן נינוח ובטוח).
באופן טבעי, קשייו של המתבגר מחלחלים גם אל הסביבה הביתית ומציבים בפני ההורים אתגרים ודילמות יומיומיים. לכן, הטיפול במתבגר מלווה כמעט תמיד בהדרכת הורים המכוונת לסייע בביסוס עמדה הורית אשר תסייע למתבגר לצלוח את תקופת ההתבגרות על הצד הטוב ביותר. בין היתר, ובהתאם לצרכי המתבגר וההורים, נעשית עבודה על היבטים כביסוס סמכות הורית, הצבת גבולות, מתן תמיכה הורית אפקטיבית ויצירת קשר חזק עם המתבגר.
לצד אלמנטים אלו, חשוב להדגיש כי הטיפול נעשה מתוך התאמה לשפתו של המתבגר והתחברות לעולמו הייחודי. מאחר ומתבגרים מגיעים לא פעם לטיפול עם חששות, התנגדויות וחוסר אמון באפשרות לתקשר את החוויה הפנימית עם "המבוגרים"- נדרשים לא פעם יצירתיות, שימוש בהומור והתאמה ייחודית אשר מאפשרים יצירת קשר טיפולי אפקטיבי ומקדם.
** ניתן להתייעץ טלפונית ללא עלות לגבי הצורך בטיפול ולגבי מסגרת הטיפול המתאימה למתבגר